Irena Jarosińska: pismo obrazkowe to album
prezentujący twórczość jednej z najciekawszych polskich fotografek XX
wieku – artystki i pionierki fotoreportażu kobiecego. Jarosińska
(1924–1996) była silną i niezależną osobowością artystyczną,
fotoreporterką m.in. prestiżowych pism „Świat” i „Polska”, inicjatorką
wielu wystaw, happeningów i dyskusji, mentorką młodych fotografów. Jej
ogromna spuścizna fotograficzna, licząca ponad 40 tysięcy zdjęć, po
latach zapomnienia trafiła do Archiwum Fotografii Ośrodka KARTA.
W albumie zostały zaprezentowane trzy główne wątki twórczości Jarosińskiej. Była zawodowo i prywatnie związana ze środowiskiem artystycznym: portretowała poetów, malarzy awangardowych, aktorów, fotografów i muzyków. Przez kilka dekad była w samym centrum życia kulturalnego, z jednej strony śledząc je jako fotografka, a z drugiej współtworząc. Jeden z rozdziałów albumu (Na temat) został osnuty wokół miejsc ważnych dla polskiego życia artystycznego – skupiających twórców różnych dziedzin, jak np. mieszkanie-pracownia malarza Henryka Stażewskiego, a także teatry Tadeusza Kantora czy Mirona Białoszewskiego.
Równolegle w albumie zostało pokazane, równie osobiste, spojrzenie artystki na przestrzeń Warszawy lat 50. (rozdział Fragmentaryczność). Jarosińska była czujną obserwatorką, wykraczającą daleko poza tworzenie dokumentacji fotograficznej – stąd w albumie wątek frapujących migawek z życia ulic, zamykanych w kadrach pozornej codzienności.
Dopełnieniem obrazu twórczości Jarosińskiej są zdjęcia z jej pracy fotoreporterskiej (rozdział Na temat) – formy bardziej narracyjne, powstające na zlecenie redakcji czasopism, nie pozbawione przy tym wrażliwości charakteryzującej jej „prywatne” fotografie.
W albumie znalazły się również teksty autorstwa znakomitych fotografów i krytyków: Chrisa Niedenthala, Tadeusza Rolke, Anki Ptaszkowskiej i Kuby Dąbrowskiego, poświęcone twórczości Ireny Jarosińskiej oraz różnym aspektom fotografii i życia artystycznego okresu PRL.
W albumie zostały zaprezentowane trzy główne wątki twórczości Jarosińskiej. Była zawodowo i prywatnie związana ze środowiskiem artystycznym: portretowała poetów, malarzy awangardowych, aktorów, fotografów i muzyków. Przez kilka dekad była w samym centrum życia kulturalnego, z jednej strony śledząc je jako fotografka, a z drugiej współtworząc. Jeden z rozdziałów albumu (Na temat) został osnuty wokół miejsc ważnych dla polskiego życia artystycznego – skupiających twórców różnych dziedzin, jak np. mieszkanie-pracownia malarza Henryka Stażewskiego, a także teatry Tadeusza Kantora czy Mirona Białoszewskiego.
Równolegle w albumie zostało pokazane, równie osobiste, spojrzenie artystki na przestrzeń Warszawy lat 50. (rozdział Fragmentaryczność). Jarosińska była czujną obserwatorką, wykraczającą daleko poza tworzenie dokumentacji fotograficznej – stąd w albumie wątek frapujących migawek z życia ulic, zamykanych w kadrach pozornej codzienności.
Dopełnieniem obrazu twórczości Jarosińskiej są zdjęcia z jej pracy fotoreporterskiej (rozdział Na temat) – formy bardziej narracyjne, powstające na zlecenie redakcji czasopism, nie pozbawione przy tym wrażliwości charakteryzującej jej „prywatne” fotografie.
W albumie znalazły się również teksty autorstwa znakomitych fotografów i krytyków: Chrisa Niedenthala, Tadeusza Rolke, Anki Ptaszkowskiej i Kuby Dąbrowskiego, poświęcone twórczości Ireny Jarosińskiej oraz różnym aspektom fotografii i życia artystycznego okresu PRL.
Koncepcja, opracowanie merytoryczne, wybór: Agata Bujnowska, Joanna Łuba
Projekt graficzny, redakcja techniczna, skład rzeczyobrazkowe.pl
Przygotowanie zdjęć do druku Tomasz Kubaczyk, Karol Bagiński
Warszawa 2013, wydanie I
Twarda oprawa, 238 stron
Wydawnictwo: Fundacja Ośrodka KARTA
ISBN 978-83-61283-84-3
Album jest dwujęzyczny, polsko-angielski
Projekt graficzny, redakcja techniczna, skład rzeczyobrazkowe.pl
Przygotowanie zdjęć do druku Tomasz Kubaczyk, Karol Bagiński
Warszawa 2013, wydanie I
Twarda oprawa, 238 stron
Wydawnictwo: Fundacja Ośrodka KARTA
ISBN 978-83-61283-84-3
Album jest dwujęzyczny, polsko-angielski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz